Vakar viņa stāvēja veikalā pie kases, kārtoja pirkumus uz lentes. Kasieris skenēja, lika maisiņā. Klasika. Maija izstāstīja savu stāstu un uzsver, ka rīkojās pareizi.
“Aizeju mājās, izsaiņoju – un saprotu, ka vienas preces nav. Vistas maisiņā. Pārbaudīju čeku – apmaksāts. Pārbaudīju maisu – nav. Pārbaudīju ledusskapi aizmāršības gadījumam – arī nav. Tātad, vistiņa palikusi pie kases filozofēt par esamības trauslumu, bet es paliku bez tās un bez naudas. Jautājuma cena nav liela – nedaudz vairāk par 7 eiro. Nav jau miljons, protams, bet es to naudu nopelnīju, nevis uz ielas atradu.
Un tad es sēdēju un domāju – ko darīt? Izdomāju skriet atpakaļ uz veikalu. Atnāku, vicinu čeku, saku: – Jūs man te kaut ko aizmirsāt ielikt. Kasieris atbild:
– Varbūt jūs savu vistiņu pa ceļam pazaudējāt? Apstipriniet, ka es jums to neiedevu. Bet kā es apstiprināšu? Jā, čeks man ir, bet tas pierāda tikai to, ka esmu samaksājusi. Bet kur lai es apstiprinu, ka prece man netika atdota? Aizgāju pie administratora, Ievas. Viņa man paziņo – rakstiet iesniegumu, lai mēs varētu pacelt kameras ierakstus. Un rakstiet arī sūdzību. Un vēl aizpildiet kaut kādus papīrus.
Esmu samulsusi. Man par viņu kļūdu jāpavada pusdiena veikalā? Kāpēc vienkārši neatdot man to nabaga vistu? Neizturēju, atmetu ar roku. Sēžu mājās, vistiņas nav, nauda aizgājusi un sajūta, ka esmu čīkstētāja un niķīga pircēja.
Bet manas tiesības taču ir atgūt godīgi apmaksātu preci, vai ne? Sakiet, juristi, man taču ir taisnība? Vai tad tā var – samaksāji, bet nesaņēmi, un vēl esi vainīga… Vai es varu atgūt savu vistu, īpaši nepiepūloties? Es vienkārši gribu, lai man to atdod. Negribu visus šos ķēpīgos procesus ar ierakstu pieprasīšanu un sūdzību rakstīšanu. Kā jārīkojas likumīgi šādās situācijās? Veikals kļūdījās, lai pats arī uztraucas, es uzskatu.”
Veikals šajā situācijā patiešām kļūdījās. Jūs apmaksājāt preci – tātad tā ir jānodod jums. Tas ir pamatnoteikums saskaņā ar Civillikumu (attiecībā uz pirkuma līgumu). Tātad jums ir taisnība saskaņā ar likumu, un veikalam ir pienākums atdot jums vistu. Vai atdot naudu.
Vai preci var atgūt bez liekas ķēpāšanās?
Tagad pie galvenā: vai preci var atgūt bez liekas ņemšanās? Īsumā – reizēm jā, reizēm nē. Viss atkarīgs no veikala. Lielākā daļa veikalu šādos gadījumos vienkārši izsniedz preci. Viņiem ir vieglāk atdot vistu, nekā tērēt laiku skaidrošanās. Pietiek ierasties tajā pašā dienā, uzrādīt čeku un mierīgi pateikt:
“Es nopirku preci, bet to neielika. Lūdzu, izsniedziet.” Bieži vien ar to viss arī beidzas. Tā ir tā “bez ķēpāšanās” metode. Ja darbinieks sāk strīdēties (“pierādiet”, “varbūt pazaudējāt”) – jūs nonākat situācijā, kurā viegli vairs nebūs.
Un te ir svarīgi saprast:
Jums nekas nav jāpierāda. Pierādīšanas pienākums gulstas uz veikalu. Jums ir čeks – jūs savu līguma daļu esat izpildījusi. Bet, ja veikals atsakās risināt jautājumu uz vietas, ir divi varianti.
Variants 1️⃣ Atstāt, kā ir
Tā ir godīga izvēle. Ja jums ir žēl laika un nervu, jūs varat izlemt, ka vista par 7 eiro nav pūļu vērta. Pilnīgas tiesības.
Variants 2️⃣ Rīkoties saskaņā ar likumu
Tas vairs nav “ātri”, bet ir efektīvi. Un darbojas vienmēr. Dodieties pie administratora. Paziņojiet: “Nopirku preci, man to neiedeva. Lūk, čeks. Pieprasu izsniegt preci vai atgriezt naudu. Ja nepieciešams, paceliet kameras ierakstu tagad, es pagaidīšu 15 minūtes.” Neattaisnojieties. Neaizstāviet sevi. Vienkārši pieprasiet.
Ja pieprasa “pierādīt” – fiksējiet atteikumu. Frāze, kas bieži visu atrisina: “Pierādīšanas pienākums ir pārdevējam. Kameru ieraksts ir jūsu atbildības zona.”
Lasi vēl: Ļoti strauji tuvojas ”Rietumu anticiklons”: 6.decembris nesīs kardinālas pārmaiņas laikapstākļos
Ja joprojām atsakās – rakstiet iesniegumu. Iesniegumā: čeka numurs, tas, ka prece netika nodota, un pieprasījums izsniegt preci vai atgriezt naudu. Veikalam jāatbild 10 dienu laikā. To nosaka Patērētāju tiesību aizsardzības likums.
Nav atbildes – ejiet uz tiesu. Ja veikals ir adekvāts – jums preci izsniegs pret čeku bez visām šīm procedūrām. Tas ir likumīgi un normāli. Ja veikals pretojas – “bez ķēpāšanās” patiešām neizdosies. Bet ir svarīgi saprast, ka ne jūs sarežģījat situāciju, bet pārdevējs pārkāpj likumu. Jums ir pilnīgas tiesības pieprasīt to, par ko jau esat samaksājusi. Ne principa dēļ, bet taisnīguma dēļ.
❓ Kādas dīvainas vai aizskarošas veikalu kļūdas jums ir gadījušās – aizmirsta prece, lieka prece, nepareizs čeks?









